Kirjoitamme OMIA MIELIPITEITÄMME itseämme kiinnostavista aiheista. Näin uskallan julistaa huolimatta väitteistä bloggarien saamien lahjojen (ja, hui kauhistus, joidenkin harvojen osalla kirjoituspalkkioiden) korruptoivasta vaikutuksesta.
Jotta lukijoille olisi selvää, milloin voi ulkopuolisen voiman vaikutusta bloggarin viestiin ryhtyä arvioimaan, on läpinäkyvyys avainasemassa. Bloggarit ovat jo itsesäätelyn myötä mielestäni hyvinkin avoimesti kertoneet, mistä blogeissa arvioidut tuotteet (kirjat, tuotenäytteet, välineet) ovat peräisin. Lisäksi ASML on luonnostelemassa säännöstöä, joka pyrkii käytäntöjen yhtenäistämiseen. Sääntöjen toimivuudesta nykyehdotuksen määrittelemässä muodossa voidaan olla montaa mieltä ja laatijat lienevät saaneet aikamoisen määrän palautetta eiliseen määräpäivään mennessä (esimerkiksi kirjabloggaajien vastine löytyy täältä). Siitä olemme kaikki kuitenkin yhtä mieltä, että sponssiartikkelit on hyvä merkitä selkeästi ja ymmärrettävästi.
Niinpä en jääkään odottelemaan sääntöjen valmistumista, vaan määrittelen tässä omat tapani luoda vielä lisää avoimuutta, kun kerran jonkun verran on vaatimaton bloginikin ruvennut sponssausta saamaan.
Sanon sponssausta eli sponsorointia, sillä suurin osa bloggarien saamista eduista on tosiaan verrattavissa sponsorointiin. Useimmiten raha ei liiku suuntaan eikä toiseen, vaan bloggaajan saama "etu" on enemmänkin blogin kirjoittamista tukevaa tavaraa. Etu siis on lähinnä säästöä bloggarin kukkarossa siitä, ettei tarvitse itse ostaa tuotetta, josta kirjoittaa.
Näin ollen ruokabloggareilla jo käytössä ollut "sponssipallo" on mielestäni oiva tapa kertoa, milloin bloggari on saanut jostain jotain artikkelinkirjoittamisen tueksi ja inspiraatioksi. Kuvatekstiin voi kirjoittaa tarkennusta. Näin tulen siis menettelemään yleisten sponssiartikkelien osalta. Esimerkin löydätte jo täältä.
Tässä lukee mitä sain |
Toinen musta pallo blogissani tulee olemaan erityisesti kirja-artikkeleita koskeva. En nyt puutu kirjablogien vaikutukseen kulttuurikritiikin nykytilaan tai muuhun tämän taviksen ymmärryksen ja asiantuntemuksen yläpuolella olevaan aiheeseen. En vaikka keskustelu on käynyt kiivaana tälläkin saralla. Totean vain, että en koe olevani kriitikko kirjoista kirjoittaessani (enkä kai yhden yliopiston yleisen kirjallisuuden kurssin perusteella oikein pätevä olisikaan). Kirjoitan kirjoista suureen yleisöön kuuluvan lukijan kokemuspohjalta ja kuvaten omaa lukukokemustani.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö toisinaan saisi käsiini arvostelukappaleita. Lisäksi saan Elisa Kirjalta jonkun verran oman valintani mukaisia kirjoja luettavaksi ja blogattavaksi. Olen nämä aiemminkin kirjannut blogiin näkyviin, mutta tästä lähtien musta pallo kertoo lukijalle vielä tarkemmin, että kirjoituksen aiheena olevaa kirjaa en jostain syystä ole itse ostanut tai kirjastosta lainannut tai saanut muuten vaan lahjaksi. Sponssipallon näette alla ja esimerkin käytöstä voi käydä katsomassa täältä.
Tähän taas kirjoitan mistä sain |
Vielä lopuksi...
Mitäs mieltä te lukijat olette ? Hoitavatko sponssipallot tehtävänsä tarpeeksi selkeästi vai koetteko joutuvanne piilomainonnan uhriksi niistä huolimatta ?
Ja vielä lopun loppukaneetiksi :
Väitän edelleen, että kirjoitan sponsseista huolimatta oman mielipiteeni mukaisesti. Ainoa vaikutus saattaa olla, että toisinaan kirjoitan tuotteesta tai kirjasta, jota en ehkä muuten olisi osannut kokeilla tai lukea. Haluan kuitenkin lukijoiden kokevan, että taustat ovat selvillä. Jokainen voi sitten itse tehdä asiasta omat johtopäätöksensä ja niin halutessaan kommentoida myös kirjoittajalle.
Hyvä teksti, taidan vääntää omaan blogiini vastaavan lähiaikoiina, kerran aikaisemmin jo asiasta kirjoitin...
VastaaPoistaTärkeää asiaa, josta on hyvä puhua :-)
PoistaHyvn kirjoitettu Minna.Minule ei tule välimatkasta ji:johtuen sponssattavaa tai en siis voi ottaa vastaan muttaoku aika sitten sain arviointikappaleen keittokirjasta,ja mainitsin postauksen lopussa mistä oli tullut.Nuo palloset ovat selkeitä ja kivoja:-)
VastaaPoistaKiitos. Minusta tuollaiset visuaaliset merkit ovat aika paljon selkeämpiä kuin pitkät ritiramssut artikkeleissa.
PoistaHyvä teksti, ja hyvä idea. Oma blogini on täysin "ilmainen" ja sponssiton, mutta tämä on hyvä idea :)
VastaaPoistaKiitos. Kukin tavallaan. Enkä minäkään blogilla kyllä rikastumaan pääse ;-)
PoistaTätä palleroa olen käyttänytkin, kokonaista kerran, kun sen enempiä en ole saanutkaan tuotteita tai jos olen saanutkin, en ole niistä kirjoittanut mitään. En ottaisikaan vastaan mitään, ellei olisi omassa harkinnassani, kirjoitanko vai en.
VastaaPoistaps. hyvää juhannusta!
Juu, ruokabloggareilta minä tämän Jennin aikanaan lanseeraaman palluran nappasinkin.
PoistaMinäkin haluan itse päättää, mitä kirjoitan. Ja kirjojen suhteen mielellään valita lukemani kirjatkin :-)
Niin, mulle on myös hyvin tärkeää, että saan sanoa oman mielipiteeni. En ota edes vastaan tuotenäytteitä, joissa velvoitetaan kehumaan tjsp tuotetta. Vapaus mielipiteeseen pitää olla. Näen myös että sponssien kautta saan kyllä siinä suhteessa etulyontiasemaa, että pystyn vertailemaan saamaani sponssituotetta muihin käyttämiini samantyyppisin tuotteisiin. Mutten kyllä lähde kirjoittamaan tuotteesta ellei siinä ole jotain mistä haluan mainita. Mutta: ymmärrän että joillain muilla tuotesponsorpontiin saattaa liittyä joko velvoite puhua myötämielisesti ja/tai ihan riihikuivaa rahaa siitä ilosta, että bloggaaja nostaa tuotteen esiin positiivisessa valossa. Tämä halu pitää itseni näköistä blogia on pitänyt minut poissa kaupallisilta alustoilta. En halua muuttaa rakasta harrastusta myöskään taakaksi joka on täynnä pitää ja pitäisi - vastuita.
VastaaPoistaNellelle sellaista tietoa että vaikka blogini on siellä kaupallisella alustalla nyt (Indiedays)niin minulle sieltä ei kyllä ole mitään sponssattavaa herunut....
PoistaJoo, luulenpa että oikeastaan kaikki bloggarit haluavat olla vapaita omissa mielipiteissään. En oikein usko, että markkinoijat varsinaisesti haluavat edes vaikuttaa blogien sisältöön - ainakaan ammattimaisesti toimivat. Blogien vahvuus kanavana on juuri tuo aitous. Olisi tyhmää lähteä sitä tuhoamaan.
PoistaJael: Niin, varmasti sinun tapauksessasi ihan vaan hankalat logistiset yhteydet vaikuttavat jonkin verran :) En tiedä miten paljon yleensä maan rajojen ulkopuolelle noita tuotenäytteitä lähetellään, mutta luulen että aika vähäistä se on. Ja jokainen tyylillään - mikä sopii yhdelle se ei sovi toiselle. Ehkä siinäkin on osasyytä siihen, miksi niitä sääntöjä on herätty miettimään.
VastaaPoistaNiinpä, on hyvä saada yhtenäisyyttä sääntöihin. Kunhan niillä ei sitten yritetä tunkea bloggareita johonkin tiettyyn (ja aika kaupalliseen) muottiin.
PoistaKannatan läpinäkyvyyttä ja avoimuttaa blogatessa, joten sponssipallosi vaikuttavat käteviltä ja toimivilta!
VastaaPoistaKiitos, katsotaan, miten ihmiset reagoivat jatkon käytössä :-)
PoistaMielestäni tuo pallukka ei ole tarpeeksi yksilöivä.
VastaaPoistaitse käytän sponssi-tunnistetta -tunnisteissa ja kerron siitä teksteissä ja lopuksi jaan sponssit kolmeen eri luokkaan.
http://lukanlusikassa.blogspot.fi/2012/03/sponssi.html
Joo, ei tuo pallukka yksinään kerro tarpeeksi. Siksi laitankin tarkempaa selitystä sen kuvatekstiin.
PoistaJa toki tulee teksteissäkin mainittua. Kirjojen osalta heti nimen yhteydessä.
Minä lähdin luokittelussa ihan vain tuohon arvostelukappalekirjan ja muun sponssin jaotteluun. Johtuu kyllä osittain siitä, että minähän en ainakaan toistaiseksi ole rahaa tällä blogilla tienannut yhtään euroa...