Paperista bitteihin ?
Nostalgiapuuskan keskellä pysähdyin miettimään, miten
ruokaohjeiden jakaminen ja löytäminen Suomessa onkaan muuttunut vajaassa 30
vuodessa. Erityisesti kiinnostuin vaihtoehtojen listauksesta, kun isännälle ostetun uuden Samsungin läppärin mukana tuli Windows 8 ja siinä Jamie Oliverin reseptisovellus tai siis linkki palveluun, josta tilata lisää kyseisen herran reseptejä. Piti oikein pysähtyä kirjaamaan, mitä kaikkea sitä nykyään onkaan tarjolla.
Ensinnäkin, äitien ja mummien (ja isien ja pappojen) opetukset ovat tietysti edelleen arvossaan,
keittokirjoja ja ruokalehtiä taidetaan julkaista enemmän kuin ikinä ja jopa
kokkikorttien mainoksia tipahtelee postiluukusta edelleen
säännöllisesti. Nämä perinteiset ruokaohjeiden lähteet eivät ole kadonneet minnekään.
Suurin muutos onkin tainnut tapahtua
kanavien monipuolisuudessa. Kuten media yleensä, myös ruokaan liittyvä
kommunikointi hyödyntää sekä vanhoja että uusia kanavamahdollisuuksia.
Käyttäjillä on totisesti, mistä valita...
Kanavalistausta
Television
tarjonta on moninkertaistunut. Kokkikolmosen ja Teija Sopasen lisäksi
olemme tutustuneet "ulkomaaneläviin". Nigella, Jamie, Leila, Laura ja monet
muut ovat säännöllisiä vieraita olohuoneissamme ja nämä ovat vasta esimerkkejä ilmaiskanavien tarjonnasta. Repertuaari laajenee vielä huomattavasti kun mennään maksullisten kanavapakettien puolelle ja erityisesti ruokaan keskittyvien erikoiskanavien ääreen. Ainakin minulle tarjonnan laajentumisesta on seurannut se ongelma, että tallennan säännöllisesti ruokaohjelmia myöhemmin katsottavaksi - ja sitten poistan niitä ehtimättä katsomaan, kun digiboksini kovalevy alkaa täyttymään. Onneksi kanavat myös kierrättävät ja toistavat samoja sarjoja, joten yhden tilaisuuden mennessä ohi, voi olla varma, että sama on tarjolla uudestaan muutaman kuukauden sisään.
Lisäksi meillä on Internet, isolla I:llä.
Ensimmäiseksi tulevat (yllättäen) mieleen blogit. Ne tarjoavat monelle sekä viihdettä että hyötyä inspiroivien juttujen ja
reseptien muodossa. Yhteisöllisyys on blogeissa kova juttu. Reseptejä kommentoidaan ja vaihdellaa kuin ennen hiekkalaatikon reunalla - piirit vaan ovat laajenneet. Minäkin sekä kiertelen suosikkiblogeissani että ajan salliessa myös seuraan linkkejä uusiin tuttavuuksiin.
Erityisesti vuoden 2012 aikana blogit ovat
valloittaneet alaa myös muualla sosiaalisen median kanavissa. Facebook ,
Pinterest, Twitter, ja Google+ muiden muassa ovat keskellä ruokaharrastajien maihinnousua. Itsekin lykkäsin blogini Facebookiin ja G+aan.
Näin bloginpitäjän näkökulmasta monikanavaisuuden haasteena on pitää sekä blogin että Facebookin sisältö lukijoita ja itseäni kiinnostavana. Eihän sitä nyt ihan samoja asioita viitsi kaikista tuuteista syytää (eikä lukea), vai mitäs mieltä olette ? Pitääkö sisällön olla erilaista ?
Blogien lisäksi netistä löytyy reseptipankkeja ihan pilvin pimein. Niitä
ilmestyy sekä ruokalehtien kylkiäiseksi, että kauppojen ja tuotevalmistajien sivujen oheen. Valio,
Pirkka ja Ruokala ovat vain yksittäisiä esimerkkejä. Lisäksi ruokaan ja resepteihin liittyviä
palveluja on alkanut syntymään ja elämään ihan itsenäisinä ( esim. Etsiresepti)
Viimeisin "villitys" lienevät ruokaan liittyvät mobiilisovellukset, joiden avulla sekä reseptit että ostoslistat kulkevat aina mukana. Pirkka ja Foodie.fm ovat esimerkkejä Suomesta. Jamiella tietysti on oma palvelunsa jo ollut jonkin aikaa.
Kaikkien näiden vaihtoehtojen keskellä saattaa kotikokille tulla ähky. Minä ainakin olen aika radikaalisti rajoittanut digimedian käyttöäni lähinnä blogeihin - ja sitten noihin perinteisiin.
Mitenkäs te muut hallitsette tätä kanavatulvaa ?
Kaupallisuuden kourissa
Entäs se raha sitten ? Olemme yleisesti ottaen tottuneet siihen, että kirjat maksavat, lehdet maksavat, tv-kanavista osa maksaa, mutta internetistä kaiken saa ilmaiseksi - ainakin näennäisesti. Monet ruokapalveluista on perustettu joko tukemaan tuotteen tai kaupan myyntiä tai sitten sivuilla joutuu katselemaan mainoksia. Myös blogeissa on näkyvissä enemmän ja enemmän sponsoroituja bloggauksia. Trendistä voidaan olla montaa mieltä, mutta se on varmaa, että kaupallisuus on aina ollut osa ruokaan liittyvää toimintaa ja on tullut jäädäkseen myös digikanavien tarjontaan.
Selkeimmin kaupallisuus näkyy ehkä Jamie Oliverin kaltaisten "tuotteistettujen" nimien tarjonnassa. Alussa mainitussa Windows 8 sovelluksessa vain ensimmäiset reseptit olivat suoraan saatavilla. Loput pitää ostaa erikseen paketteina. Jokainen 10-20 reseptin paketti maksaa vähän alle kaksi euroa ja mukana on myös ohjevideoita.
Olisitteko valmiit ostamaan ?
Meidän vanhempien kotona on ollut tuollainen ruokakorttisysteemi (yläkuva vasen puoli), sitä, mistä se on tullut ja käyttikö niitä kukaan ja missä ne nyt ovat, en tiedä :)
VastaaPoistaHeh, tuntuu, että nämä ovat olleet oikein hitti aikoinaan. Sen verran moni on tunnustanut niitä ainakin jossain nähneensä.
PoistaOpiskelujen tiimoilta yritetään parhaillaan ennustaa miltä it näyttää tulevaisuudessa kuluttajan näkökulmasta. Vahvimmin veikattiin, että internet sisällöt jakavat vähitellen maksullistumista ja mainokset eivät enää riitä ainoaksi tulon lähteeksi. Aika näyttää ja todennäköisesti naureskellaan kymmenen vuoden päästä kurssilla tekemillemme ennustuksille :).
VastaaPoistaMinustakin tuo maksullisuus tuntuu olevan kovasti tulossa. Toinen asia sitten tietysti on, miten paljon ja mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan. Media-alahan tämän kanssa painiskelee tällä hetkellä tosissaan...
Poista